lunes, 21 de mayo de 2007

EXPERIÈNCIA EDUCATIVA

Experiències de la televisió educativa en relació amb l’atenció a la diversitat

Mª Paz Prendes Espinosa. Facultat d’Educació, Universitat de Murcia

Aquesta experiència educativa ens parla de dos aspectes molt importants en la societat de hui en dia. Un es la diversitat i la seua integració, i per una altra banda, dels mitjans de telecomunicació. Com tots junts es complementen i realitzen canvis en l’educació.

En un primer lloc, Mª Paz Prendes, ens fa una xicoteta introducció de les necessitats educatives especials, de l’atenció a la diversitat...aleshores es quan parla des de una nova perspectiva, la dels mitjans de telecomunicacions, doncs com diu “el desenvolupament dels mitjans de telecomunicacions està provocant enormes canvis en el nostre mode de contemplar l’educació ja que hem aconseguit salvar les distàncies d’espai i temps; el que és molt significatiu en el cas de les persones amb qualsevol tipus de deficiència, minusvalia o NEE”.

És important principalment en tres aspectes:

- En la actualitat és necessari no sols el llenguatge verbal sinó també el llenguatge de la imatge i la informàtica. Llavors hi ha que evitar que les persones amb NEE, siguen analfabets visuals o informàtics.

- Les Noves Tecnologies faciliten la accessibilitat educativa, laboral i al entorn físic.

- Millora la capacitat de comunicació, i per tant la interacció social

En aquest experiència, defineix la Televisió com un mitjà de masses amb una enorme influencia social i en concret com mitjà educatiu, un ajudant per a la diversitat.

Aleshores, doncs ens diu que independentment dels objectius que es planteje, la televisió educa, forma i influeix en la cultura, en les actituds i valors...per això qualsevol programa és educatiu.

La diferència, pot ser que la televisió educativa té una intencionalitat. La intencionalitat d’educar. Per què? Doncs per què dissenya els programes amb una intencionalitat educativa clara i expressa, els continguts i la seua seqüenciació es definirà en funció dels objectius educatius i l’audiència és més limitada. Aquestos programes s’identificaran com a televisió educativa.

Parlar d’educar a través de la televisió: és transmetre continguts de caràcter formatiu i educatiu per mitjà de la televisió, i ens condueix a canviar tant l’educació com la televisió.

Ens parla també dels programes emmarcats dins d’una ensenyança formal i reglada tant presencial com a distància. I valora les possibilitats de la TV per a l’educació a distància.

Podem trobar també exemples sobre la televisió educativa en relació amb la cultura de la diversitat, experiències en Francia, Colombia, Argentina, Brasil, Mèxic, Panamà, Espanya.

Per finalitzar, no deixa de fer una xicoteta reflexió sobre aquest tema en conjunt, la diversitat i la televisió donant com a conclusió el pobre ús de la televisió per atendre a la diversitat.


Ací trobeu l’experiència.

2 comentarios:

Gemma Macia Aznar dijo...

hola Vero! m'agradat mol els aspectes que tracta aquesta experiència educativa perquè jo també considere important el recurs de la televissió educativa en xiquets amb necessitats especials i per atendre la diversitat.Les noves tecnologies han d'estar a l'abast de tots.

veronica dijo...

Hola gema, gràcies per participar. M'alegre que t'agrade aquest articles, doncs és una experiència educativa molt important, és una nova visió de la televisió per millor l'educació i com no, la societat. Pense igual que tu, les noves tecnologies han d'estar a l'abast de tots.

Però no oblidem que el més important és que les noves tecnologies ens ajuden a millorar la nostra educació i fer d'aquesta un sistema obert i accesible per a tots.